סוכרת
+ פתח הכל
קפה? לבריאות!קפה נגד סוכרת שתיית קפה יכולה להקטין את הסיכון לחלות בסוכרת – זו הבשורה היוצאת מסידני שבאוסטרליה, לאחר סדרת מחקרים שנערכו לאחרונה. בסה"כ השתתפו במחקרים הללו כחצי מיליון אנשים, ונתגלה כי אלה ששתו קפה היו בסיכון נמוך יותר לחלות בסוכרת. יותר מכך, כל כוס קפה נוספת הקטינה את הסיכון יותר ויותר. למשל, לאנשים ששתו שתי כוסות קפה ליום נתגלה כי קיים סיכון נמוך ב-14% לחלות בסוכרת (בהשוואה לאלה שלא צורכים קפה כלל), אך עבור אנשים ששתו שלוש כוסות קפה ליום הסיכוי גדל ל-35%! חשוב לציין כי ככל העולה מסדרת המחקרים האוסטרליים, אין זה משנה אם הקפה הוא נטול קפאין או לא, כלומר כל סוג קפה יכול לסייע במניעת סוכרת. קפה נגד סרטן במחקר אחר, שתוצאותיו פורסמו בשנה שעברה ע"י האגודה האמריקאית לחקר הסרטן, נבדקו מעל 50,000 גברים, והתברר כי גברים שצרכו כמות גדולה של קפה היו בסיכון נמוך ב-60% ללקות בסרטן ערמונית אגרסיבי, לעומת גברים שלא צרכו קפה כלל. קפה נגד מחלות נוספות קפה המכיל קפאין, לעומת זאת, יכול גם להקטין את הסיכון לחלות בצהבת, סרטן הערמונית, מחלות כבד ואפילו אלצהיימר ושבץ. זאת על פי מחקר אמריקאי שתוצאותיו פורסמו השנה, ובו נבדקו 177 חולי לייפת כבדית (סוג של מחלת כבד) במשך כשישה חודשים. 112 חברים בקבוצה הזו היו חולי דלקת כבד כרונית, והם צרכו 308 מ"ג קפאין, כלומר בערך שתיים ורבע כוסות קפה, ביום, ואין ספק שהתוצאות היו חיוביות ומצבם השתפר. לסיכום,
* מאמר זה הינו אינפורמטיבי בלבד, ואין לראות בו משום ייעוץ רפואי. מחידושי ביומד ישראל 2011: רמות תציג טיפול חדשני בסוכרת שמפחית סיכון להיפוגליקמיה חמורה, מתאים לחולים שעמידים בפני אינסולין וניתן דרך האףההמצאה, שפותחה על ידי ד"ר דן פרנקל במחלקה מהמחלקה לנוירוביולוגיה בפקולטה למדעי החיים על שם ג'ורג' ס וויס באוניברסיטת תל-אביב, מבוססת על חומר ביולוגי אשר מעכב את פעילותו של האנזים שמפרק אינסולין בגוף האדם וכך מווסת את רמתו. המעכב שפותח במעבדה נמצא יעיל במודלים מתקדמים של סכרת נעורים, ולמעשה הוכח כמווסת פיזיולוגי יעיל של רמת אינסולין וגלוקוז בדם, מקטין סיכון להיפוגליקמיה חמורה בסוכרת מטיפוס 1נעורים, מקטין סיכון לסוכרת מטיפוס 2,. ויתרה מכך, המעכב נמצא מגן על תאי הבטא מפני הריסתם על ידי המערכת החיסונית , בעיה מרכזית שנגרמת בסוכרת נעורים. הטיפול נמצא אפשרי ללקיחה דרך האף (בניגוד לשיטות הקיימות כיום) - ויתרון ספציפי נוסף לפיתוח: הוא מתאים במיוחד גם לחולי סוכרת שפיתחו עמידות לאינסולין מוזרק.
בקבוצות הניסוי במעבדה שנבדקו לקראת מסחור הטכנולוגיה לציבור נמצא כי מעכב האנזים (מעבר לפעולתו הרצויה המקורית) גם מפחית את התגובה האוטואימונית של הגוף, ומגן על התאים מהרס על ידי מערכת החיסון. ניסויים נוספים הראו שבנוסף לזאת, נמצא גם כי בעקבות השימוש בטכנולוגיה החדשנית עולה רמת חומר ביולוגי בשם IGF1, חלבון חשוב שפועל לצמצום מחלות כלי דם והחלמת פצעים שנגרמים כתופעת לוואי של מחלת הסוכרת. לאור פענוח מנגנון הפעולה של המעכב, דר' פרנקל וצוות המחקר שלו עובדים במרץ על הוכחת יעילותו של המעכב במחלות נוספות כגון סכרת מסוג 2 ומחלות אוטואימוניות, מחקר אשר כבר כיום מניב תוצאות מבטיחות.
הטיפול החדשני נמצא יעיל במודלים של חיות, הוכח כמשפר סוכרת מסוג 1, ומביא לעליה ברמות האינסולין בדם כך שמאפשר ויסות פיסיולוגי של רמות אינסולין וגלוקוז בדם. כיום הטכנולוגיה מתקדמת לקראת שלב הניסויים בבני אדם, שלאחריה יהיה שיתוף פעולה מסחרי שיוציא אותה לשוק הרחב.
שבוע "ILSI-ביומד ישראל 2011" יחגוג השנה עשור לקיומו, במהלכו הפך לכנס בינלאומי בו לוקחים חלק מדי שנה השמות הגדולים (והחמים) ביותר בעולם מענפי הביוטכנולוגיה, התרופות והמכשור הרפואי. מארגני האירוע, איגוד מדעי החיים הישראלי - ILSI - וחברת "כנס", מעריכים כי בין אלפי המשתתפים הצפויים - מנכ"לים ובכירי חברות הביו-פארמה והמיכשור הרפואי, מדענים וחוקרים, יזמים, מעצבי דעת קהל בתחום, מנהלי קרנות הון סיכון ומשקיעים פרטיים - יהיו גם למעלה מ-1,000 אורחים מחו"ל.
שבוע "ILSI- ביומד ישראל 2011" ייערך בין ה-23 ל-25 במאי במלונות הדיוויד אינטרקונטיננטל ודן פנורמה בתל אביב.
אתר האירוע: http://www2.kenes.com/biomed/pages/home.aspx
|
